Nevěříte? Věřte! Sklářský umělecký mistr Petr Slavkovský z Vrbna pod Pradědem vyrobil zařízení, které je „věčně v pohybu“, jak zní překlad latinského výrazu pro stroj, který vykonává určitou činnost bez vnějšího zdroje energie. Navzdory termodynamickému zákonu uvedl svůj vynález do pohybu – pivem! Nevěříte? Zajeďte si tedy do Muzea kuriozit v Belgii, kde Slavkovského skleněné perpetuum mobile patří mezi nejpřitažlivější návštěvnické magnety.
My jsme si ale raději zajeli s fotografkou do Mnichova, což je okrajová čtvrť shora zmíněného podhorského města v Moravskoslezském kraji. První písemná zmínka o Vrbně je z roku 1310. Především se v místním okolí těžily rudy a zlato, první sklárna tady vznikla v 17. století. Ve dvacátém století zde fungoval sklářský průmysl pod křídly národního podniku Crystalex, pobočka novoborských skláren. V současné době zde prapor sklářské tradice drží již pouze dvě malé rodinné hutě. Vypravili jsme se do té, která nese jméno Jakub. A to nejenom proto, že se zde rodí především jedinečné historické lesní sklo, mající své kořeny ve středověku, ale i proto, že tady mají dveře otevřeny výletnickým skupinám. Exkurze do sklářské výroby jsou oblíbeným cílem poznávací turistiky. Častými hosty jsou zde tedy nejenom lázeňští hosté a klienti nedalekých lázní Karlova Studánka, ale i rodiny s dětmi či partičky a výpravy nejen školní, které se nechají zlákat romantickým výšlapem na Praděd, nejvyšší horu Jeseníků.
Vítejte v huti Jakub
Sklárničku o dvou pecích Petra Slavkovského zdobí malá výstava jeho prací lesního, zeleného historického skla i křišťálového čirého skla a zapaspartované umělecké fotografie jeho tvorby. Na poměrně malém prostoru začíná umělecký sklář Petr Slavkovský malou přednáškou o středověkém zeleném sklu: „Jak známo, historické sklo nepřestává lidi fascinovat, proto je výroba jeho replik stále živým řemeslem. Zelené neboli lesní sklo v naší huti vyrábíme tradičními metodami, které se dochovaly z území Čech ze 14. století. Nejen barva je jeho typickou vlastností, ale i přítomnost bublin…“
A pokračuje informacemi o tom, že se pece na výrobu lesního skla stavěly právě v lese (odtud jejich název). Pro výrobu totiž bylo potřeba velké množství dřeva a tak pece byly co nejblíže zdroji, což bylo praktické a logické. Lesní sklo bylo zásadní v tom smyslu, že bylo hutně zdobeno a to dává tomuto sklu jedinečnou podobu.
„V té době,“ dodává mistr Slavkovský, „dosáhlo české sklářství proslulosti ve světě díky své kvalitě, četnosti tvarů i dekorů.“
Poté začíná u pece, výhni sálající 1200 stupňů Celsiovými, malé baletní vystoupení se sklářskou píšťalou. Vzhledem k tomu, že zde ručně vyrábějí především solitéry, jednotlivé kusy a malé série dle zakázek, má mistr k ruce pouze jednoho „zadáka“, po moravsku „odnašika“, v podobě své šikovné ženy Lidušky Slavkovské, která pochází ze starého moravského sklářského rodu. Mistr nabírá sklovinu na píšťalu, fouká a přifukuje, jeho spolupracovnice je připravena s formou z bukového dřeva, společně dávají žárem do oranžova zbarvené baňce potřebný tvar. Poté přichází na řadu železný nůž, odstraňuje se přebytečná hmota, která se sykotem padá do kbelíku s vodou. Vytvarovaný kousek mění barvu a putuje do chladící pícky. Pomalu zelená, za což mohou kovové příměsi v základním materiálu – sklářském písku. Jak lehko se řekne, a jak pracně se dělá... Samotný tanec u pece obou kumštýřů při výrobě jednoho poháru trvá deset, dvacet minut. Ne více a z krásy nového kusu až oči přecházejí...
Turisty ale zajímá i sklářova životní cesta
Petr Slavkovský (* 1973 ve Zlíně) chtěl původně studovat stavařinu, neboť ho vždy přitahovaly výkresy a nákresy a následná tvorba. To vše ale našel i na legendární sklářské škole v Novém Boru pod vedením skvělých mistrů Petra Novotného a Josefa Fleka staršího. Po jejím absolvování pracoval deset let v Moravských sklárnách Vrbno. Tady poznal osobně designera Bořka Šípka, na jehož návrzích zde pracovali. I díky jemu Petr Slavkovský přišel na chuť kumštu, s básníkem řečeno, zrodu křehké krásy. A po rozpadu národního podniku zkraje milénia, kde následujících deset let pracoval, si zkusil splnit svůj sen – mít vlastní rodinnou huť. Nyní zde již pěknou řádku let zúročuje vše, co se u Petra Novotného naučil a přidává svoji zručnost, své nápady a exkluzivitu. V lesním skle jeho práce vychází ze čtyřiceti procent z původních, středověkých vzorů, šedesát procent jsou jeho originální nápady. Zákazníci z domova i zahraničí především vyžadují jednotlivé kusy i malé kolekce jako dárky a suvenýry, vedou sklenice, džbánečky a vázy nejrůznějších tvarů z lesního skla. Oblíbené jsou ale i jeho výrobky z čistého křišťálu, kde se kromě klasických tvarů nebojí experimentovat a svojí nápaditostí každého ohromí. Což takhle si představit velkého skleněného pavouka pro štěstí či podzimní skleněné klukovské draky, nebo víceúčelové jezdící „prkno“, které může sloužit třeba jako cena ve sportovním přeboru, nebo jako originální podnos pro skleničky na koňak? Ostatně, nejrůznějších cen pro nejrůznější soutěže a mistrovství se tady již vyrobilo... Kupříkladu pro každoroční zdejší sraz autoveteránů, koštýře na slivovičku i víno pro vítěze nejrůznějších vinařských soutěží. Světlo světa tady také například spatřila skleněná pánev na rýžování zlata, pro republikové i světové klání mistrů tohoto zaniklého oboru.
„Na Vrbensku," jak nás mistr Slavkovský upozornil, „se těžilo zlato již od roku 1097.“
Nápaditosti se tady meze nekladou...
Vzhledem k tomu, že je Petr Slavkovský výborný kumštýř a designer, navrhuje rovněž nejrůznější netradiční tvary. Námětů má na tisíce. Dělá na objednávky i pro různá muzea a instituce nejrůznější repliky. Kupříkladu pro pražské Muzeum nočníků vyrobil dle originálních středověkých vzorníků čtyři předchůdce „noční nádoby“, těžko se hledá název pro tento kuriózní předmět, předchůdce dnešního nemocničního bažanta. O jeho unikátním perpetuum mobile jsme si zkraje říkali. Na rozdíl od George A. Blὃckera, který v roce 1660 přišel se svým přístrojem, poháněném vodou, přečerpávanou Archimédovým šroubem, Petr Slavkovský na to šel takříkajíc po našem a vlastenecky. Jeho trvale pohyblivý vynález vykazuje určitou činnost bez vnějšího zdroje energie. Jakže? Vrtí hlavou nevěřící Tomáši. My jen prozrazujeme, že je vše založeno na rotaci piva v útrobách Slavkovského perpetua mobile, kdy je věčný pohyb zajištěn klesající a vlastní váhou tekutiny se obnovující pivní pěně.
Exkurze v huti Jakub jsou turisty velmi oblíbené, protože mistr sklářský má smysl pro humor, je vtipný a jeho komentované ukázky tvorby skla jsou vlastně zábavnou šou. O jeho úspěšnosti svědčí i ocenění v prestižní soutěži Spokojená zákazník, kterou každoročně vyhlašuje Moravskoslezský kraj, kde byl nominován v těžké konkurenci šedesáti firem!
Z připravované knihy nakladatelství Olympia, která volně navazuje na autoru knihu Po stopách českých sklářů
Autor: Ivan Černý
Snímky Mileny Městecké
Spisovatel a novinář Ivan Černý je spolupracovníkem redakce
Další reportáže ze světa výtvarného umění najdete na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery