Návštěva ateliéru - Podhled pod pokličku Miracle studia

Návštěva ateliéru

Sklo je bezesporu úžasným užitkovým i dekoračním materiálem. V našich zemích lidské tělo i příbytky zkrášluje již více jak 800 let. Zprvu jako ozdoby v podobě korálků a náramků, po zvládnutí základních sklářských technik i jako předměty denní potřeby, Z nich se postupně celá řada, především nápojového skla, přiřadila k předním věcem životního stylu. Nejenom na knížecích hostinách se popíjelo z nejrůznějších sklenic, číší či krautstrunků, ale krásné věci si přálo mít i podhradí. A tak začalo sklu kralovat to zdobené, což přetrvává až do našeho jednadvacátého století. Dekorování skla se věnuje spousta činorodých lidí. Je však mnoho povolaných, ale málo vyvolených. Mezi ty špičkové bezesporu patří sklářská výtvarnice a malířka Vlasta Voborníková z Novoborska.

vobornikova 01vobornikova 03Za touto vskutku kreativní kumštýřkou jsme se vydali do severních Čech. Jsme v podhůří Lužických hor, východně od Sloupu s legendárním poustevníkem na ochozu zřícenin prastarého hradu. Nad cílem naší cesty, romantickou obcí Svojkov, se tyčí masív pískovcových skal. Tuto vesnici slovanského původu založil Jan Ješek ze Svojkova, majitel trojpatrového skalního hradu Svojkov, ve 12. století. Velkou místní výletnickou atrakcí je zdejší poutní místo Skalní kaple v Modlivém dole, zasvěcené Panně Marii Lourdské. Neméně lákavá je ale v rámci zážitkové turistiky i exkurze do výtvarného ateliéru a dílny Miracle studia Vlasty Voborníkové.

Jak se rodí nebývalá krása

Již samotná zahrada rodinného domku s tvůrčími prostorami, dílnou a malou galerií, sloužící zároveň i jako vzorkovna pro zákazníky, naznačuje, že jsme v minikrálovství skla. Zahradní architektura v podobě stromků, květin či efektně barevných tabulových kreací z tohoto úžasného, křehkého materiálu, je prací sklářského designera Jana Janeckého, partnera Vlasty Voborníkové. Ti dva tvoří sehraný pár, i když jde každý svým tvůrčím směrem.

vobornikova 04vobornikova 07Vítá nás teplo z malé sklářské pícky, vůně barev a na pracovním stole rozdělané dílo. V regálech vidíme již hotové kousky nejrůznějších tvarů a podob. Každá věc je originál, jedinečná ruční práce. Oči nadšeně těkají od kalíšků k lahvím, karafám i talířům, nechybějí misky, tácy ani vázy, vše doplňují limitované série a dárkové kolekce. Všechny ty věci se svou podobou zásadně liší od běžně zdobeného skla.

Jak známo, sklo se tradičně dekoruje pískováním, leptem nebo rytím, zdobit se může kupříkladu zlatem nebo platinou, dokonce třeba i nanášeným semišem nebo jiným textilem.

Mezi pracovními nástroji Vlasty Voborníkové však vidíme nejenom štětce a špachtle, ale především pájku. Ta potvrzuje jedinečnost tohoto studia, které je výjimečné a charakteristické svými ručně dekorovanými výrobky, jejichž design je založen na aplikaci kovů v kombinaci s barevnými plochami. Jedná se o zcela novou techniku zdobení skleněných výrobků s možnostmi aplikace bezbřehého množství motivů, počínaje obdobím secese přes veškeré styly až po 21. století! Tato nebývalá technologie výroby je osobním vynálezem Vlasty Voborníkové a je chráněným patentem Úřadu průmyslového vlastnictví České republiky!

Při svém tvůrčím koncertu hraje Vlasta Voborníková na spoustu nástrojů – i ona používá Kromě olova či cínu drahé kovy v tekuté formě a nejrůznější barvy, jejiž alchymie je příliš složitá na to, abychom ji popisovali. Jisté je, že některé je nutné tzv. vypékat, jiné ne.

Podmalby na skle, vitráže i šperky

vobornikova 05vobornikova 06Vlasta Voborníková ví velmi dobře, jak na svou práci musí být připravená i z ohledem na vrtošivou paní módu. Ví, jak velkou roli při zákaznickém vkusu hrají barvy, proto se kupříkladu zjara nejlépe prodávají věci v zelených, svěžích tónech. Pozorně sleduje nejmodernější trendy doma i v zahraničí, doslova monitoruje současné požadavky bytové architektury i nároky na především dámské doplňky nejrůznějšího druhu, včetně šperků. Za inspirací i poučením jezdí po nejrůznějších veletrzích životního stylu, aby při své návrhářské činnosti nejenom udržela krok se současnými trendy, ale též aby lopotně takříkajíc neobjevovala Ameriku. Jen tak se může udržet na horních příčkách pomyslného žebříčku. Výsledkem je fakt, že její výrobky se exportují s velkým úspěchem do 35 zemí světa!

O tom, že nepřeháníme, svědčí i to, že je tato umělkyně držitelkou nejednoho prestižního ocenění za svoji tvorbu, které oceňují vysokou estetickou, užitnou i řemeslnou úroveň její práce. Za všechny jmenujme kupříkladu přední umístění v soutěži Řemeslo a umění v Novém Boru nebo ocenění European prize for Glass Art, udělené European Union of Art Brusel 2002, či cenu European circe of Franz Kafka Prague 2006.

vobornikova 08Jak říká klasik, talent bez pracovitosti, je jako rýč bez násady. Vlasta Voborníková si často stěžuje, že den má pouhých čtyřiadvacet hodin, o čemž často svědčí okna jejího studia, svítící dlouho přes půlnoc.

Ráda se kromě jiného věnuje „skleněným obrazům“, kdy vytváří své motivy na spodní rubovou stranu tabulového skla, přičemž používá různé techniky malby. Běžně přitom vedle štětců používá i špachtle a dokonce i nejrůznější houbičky a ráda experimentuje s hydroglazurami, původně určenými jako stříkací barvy pro automobilový průmysl. S vitrážemi jako výtvarnice svého času začínala, pořád se k nim ale průběžně vrací. Majstrštykem jsou její decentní a působivé ručně dekorované skleněné urny na základě již vzpomínané aplikace kovů. Jejím posledním hitem jsou však krásné, cenově dostupné šperky z umělé pryskyřice...

vobornikova 02Curriculum vitae

Vlasta Voborníková se narodila v roce 1963 na Nymbursku. Přesto, že chtěla studovat oděvní průmyslovku, osud jménem láska ji koncem osmdesátých let minulého století zakotvil v Novém Boru, kde pracovala v jedné ze zdejších velkých skláren jako návrhářka zdobeného skla. Po krachu podniku po nezdařené privatizaci se rozhodla „udělat pro sebe“, kdy začínala své první kousky malovat v kuchyni. Chrlila nápady jeden za druhým a nebála se experimentovat. Záhy tak měla již rejstřík první stovky jedinečných dekorů, včetně surrealistických, kde zaujala obchodníky sklem a její práce začaly být žádané, jak v Evropě, tak i za „velkou louží“, což trvá dosud.

Autor: Ivan Černý
Zdroj snímků: Archív autora

Na další návštěvy ateliérů se můžete s webem Putování za uměním vydat zde nebo na facebooku ArcusGallery