Museum Kampa připravilo na přelomu roku výstavu významného českého malíře, sochaře, skláře a autora instalací Vladimíra Kopeckého nazvanou Gloria. Výstava, která vznikla u příležitosti autorových 90. narozenin, byla zahájena pro veřejnost v pátek 26. listopadu 2021, v den kdy Vladimír Kopecký oslavil životní jubileum. Výstava představena autorovu tvorba z posledních let, velkoformátová plátna, skleněné obrazy, vázy a objekty včetně jednoho z pracovních návrhů tisků, který zvítězil v soutěži na podobu stanic budoucí linky pražského metra D.
V prosinci 2021 pak Museum Kampa představí v Museu skla Portheimka kolektivní výstavu k poctě Vladimíra Kopeckého, na níž budou uvedena díla jeho žáků a následovníků a která zohlední všechny principy Kopeckého tvorby.
Požádali jsme kurátorku výstavy Helenu Musilovou, aby čtenářům webu Putování za uměním představila světoznámého autora i jeho tvorbu...
Vladimír Kopecký (* 26. listopadu 1931) působí jako aktivní výtvarník – malíř, sochař, sklář, autor instalací – jehož dílo je již více jak sedmdesát let součástí příběhu českých/evropských/světových dějin umění. Kopeckého práce se nacházejí v mnoha významných sbírkách, jeho realizace známe v architektuře i designu. Jako pedagog vychoval celou řadu studentů, kteří se k němu hlásí jakožto k iniciační osobnosti jejich vstupu na výtvarnou scénu.
Jeho tvorba zahrnuje obrovské spektrum přístupů. Není obvyklé, aby bylo možné jednoho autora řadit jak ke gestické malbě přiznávající poučení z abstraktního expresionismu padesátých let minulého století, tak ke geometrické abstrakci, v nějakých fázích tvorby i k baconovské figuraci. Nepopírá se to, naopak, podtrhuje, jedna složka umocňuje druhou, nebo spíše, jeden přístup v podobě akce a reakce vyvolává ten opačný. Není to řád nebo chaos, spíš komplementarita. Důležitým pojítkem jsou i barva a prostor. Vladimíru Kopeckému jako vystudovanému sklářskému výtvarníkovi práce s tekutými barevnými sklářskými hmotami umožnila barvu vnímat jiným způsobem, než kdyby měl jenom malířské školení. Barva ve sklářském pojetí znamená její větší svébytnost, průsvitnost, zároveň specifické ohraničení barevného pole s průniky jednoho tónu do druhého.
Vladimír Kopecký se po roce 2000 s obrovskou intenzitou vrátil k malbě. Ve vznikajících, často velkoformátových plátnech je oslňující přirozenost, energie, fyzický prožitek tvorby. V jaho současných obrazech – a také v jejich derivátu skel a váz – se odráží autorova celoživotní tvorba, spíše však její principy. Je to jakási esence tvoření. Výstava představuje obrazy vzniklé v posledních několika letech, instalačně rozdělené na díla s potlačenou barevností, v nichž dominuje výrazné autorské gesto, a na práce, v nichž je barevnost naopak hlavním tvůrčím prostředkem. Kolekce je doplněna sérií váz a skleněných objektů, které převádějí Kopeckého malířský rukopis do prostoru. Vladimír Kopecký v roce 2020 zvítězil ve vyzvané soutěži na podobu jedné ze stanic budoucí linky pražského metra D – Nádraží Krč, v rámci výstavy v Museu Kampa je instalován jeden z pracovních návrhů tisků na skleněný most.
Výstavu Vladimír Kopecký: Gloria můžete v pražslém Museu Kampa navštívit do neděle 27. února 2022.
Autor: red
Zdroj: museumkampa.cz
Snímky Jiřího Vlastníka
O dalších výstavách i nás i v zahraničí si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery