Rozhovor - Představujeme Křišťálové údolí

Výtvarné umění

Turistika má mnoho tváří. Od rekreační až po gastronomickou či poznávací. Okresy i kraje České republiky se předhánějí v námětech a nápadech, jak přilákat domácí i zahraniční návštěvníky do svých regionů na nejrůznější volnočasové zážitky. Naprosto mimořádným, dosud u nás nevídaným projektem, je skvělý nápad, nazvaný Křišťálové údolí (Crystal Valley).

Na to, o co vlastně jde, jsme se zeptali hlavního manažera tohoto zbrusu nového turistického produktu Davida Pastvy. Od roku 2006 působil v destinačním managementu Českosaského Švýcarska, donedávna vedl odbor kultury a cestovního ruchu na liberecké radnici.

Především nás zajímá, jak a proč ke všemu došlo?

Se značkou Křišťálové údolí přišel před několika lety významný český výrobce Preciosa (konkrétně jedna z divizí, a to Preciosa Lustry), která tak lépe představila místo vzniku a původu svých výrobků zákazníkům. Potenciál značky je ale výrazně vyšší a může zahrnout sklářský průmysl v Libereckém kraji jako celek. Proto tato značka nyní přechází na Liberecký kraj a nově začínáme budovat Crystal Valley jako produkt cestovního ruchu.

Kolik hutí a malých rodinných firem je do projektu začleněno?

kristalove udoli 1kristalove udoli 2V současné době jsme oslovili asi 200 subjektů od malých až po mezinárodně aktivní giganty. Při rozjezdu projektu řešíme podmínky pro vstup do projektu pro jednotlivé firmy ze sklářského, bižuterního a šperkařského průmyslu. Tedy certifikaci, která vytvoří zázemí pro vysoce kvalitní produkt cestovního ruchu. Chceme, aby to byli výrobci s vlastní produkcí a na druhé straně byli rovněž připraveni na návštěvníky, včetně doprovodné infrastruktury. Do projektu ale zapojujeme i muzea, školy a subjekty cestovního ruchu. Jde o to, abychom měli ucelenou nabídku pro turisty. Není úplně nutné mít desítky nebo stovky subjektů, jde nám především o kvalitu zážitku pro turisty. Sklo a jeho různorodé podoby se tak stanou tématem pro trávení volného času, dovolené.

Jaký bude vlastní mechanismus prohlídek či exkurzí (vstupné, průvodci atd.)?

Mechanismus prohlídek je různý podle možností daných firem. Někteří mají otevřeno v rámci standardní otevírací doby, jinam je nutné se předem objednat. V budoucnu chceme mít i centrální systém právě pro objednávky exkurzí nebo třeba workshopů s tématem sklo. Budeme vytvářet ucelené nabídky pro celkový zážitek návštěvníků. Křišťálové údolí je rozkročeno i geograficky velmi široce a zahrnuje území takřka celého Libereckého kraje, bude mít svá centra, jedním z nich je určitě Jablonecko a Novoborsko.

Závěrem, plánujete, že bude Křišťálové údolí časem zapsáno na seznam UNESCO. Schvalování ale není jednoduché, jak o tom svědčí kupříkladu naše nejstarší firma na světě na ruční výrobu vánočních ozdob v Poniklé...

kristalove udoli 3kristalove udoli 4Do kandidatury, kterou zaštiťuje společnost Rautis, vkládáme velké naděje. Nyní je po doplnění žádost v dlouhém schvalovacím procesu. Zapsat Křišťálové údolí jako celek není úplně reálné. Projekt je dnes budován jako marketingová značka s cílem podpořit tradiční výrobu, není to ale výroba samotná. Věřím v úspěch Poniklé a celého faktorského systému v okolí.

Projekt Křišťálové údolí zastřešuje Agentura regionálního rozvoje, která přináleží Libereckému kraji. Od 1. března 2019 projekt Křišťálové údolí vede Ing. David Pastva, který uspěl ve výběrovém řízení na pozici manažera projektu. Vystudoval libereckou Technickou univerzitu a město mu natolik přirostlo k srdci, že zde zůstal. V cestovním ruchu se ale pohybuje profesionálně mnohem déle, začínal jako průvodce před více jak dvaceti lety, později se podílel na budování destinační agentury České Švýcarsko, kromě jiného byl i ředitelem zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu (Czech Tourismu) ve Frankfurtu nad Mohanem. V posledních letech pracoval jako vedoucí odboru cestovního ruchu, kultury a sportu ve statutárním městě Liberci.

Epilog

„Jsme kolébkou sklářství, světovým unikátem,“ dodal při závěru našeho rozhovoru David Pastva. „Nikde jinde nejsou vedle sebe v takovém množství sklářské školy, sklářské podniky i sklářská muzea a drobní výrobci bižuterie a další, kteří se sklářstvím živí. Chceme zkrátka na křišťálu postavit nový turistický produkt, který sem přitáhne návštěvníky i z dalekých destinací a naláká je, aby do České republiky přijeli nejenom kvůli Praze nebo Českému Krumlovu...“

kristalove udoli 5V této souvislosti připomeňme, že před krátkým časem nakladatelství Grada vydalo jedinečného turistického průvodce spisovatele a publicisty Ivana Černého Po stopách českých sklářů. Jmenovaná publikace zve své čtenáře k zážitkovým výletům, spojeným s prohlídkou hutě za provozu, kdy nechybí ani možnost si vlastnoručně vyzkoušet foukání skla za vedení zkušeného skláře. Knížka s bohatou fotopřílohou nabízí k celoroční návštěvě tři desítky předních českých hutí a manufaktur i mnoho sklářských muzeí a skanzenů.

Autor: Miroslav Moravec
Snímky: Archív

Další rozhovory o výtvarném umění u nás i v zahraničí si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery