Recenze - Michal Viewegh opustil údolí smutku a popustil uzdu fantazii

Michal Viewegh prochází obdobím změn. Snímek Jana Handrejcha, Právo

Literatura

V tvorbě spisovatele Michala Viewegha došlo k přelomu. Po dlouhé řadě let opustil původního nakladatele a přidal se do stáje nakladatelství Ikar. Změně však dominuje i jistý obrat v jeho tvorbě. Je svěží, hravá a nezatížená smutkem, jak to bylo u jeho próz z posledních let.

Kniha dvou novel Muž a žena na první pohled tematizuje vztahy mezi oběma pohlavími. To téma rozehrává v obou textech, v každém však trochu jinak.

Novela Family Frost je více „vieweghovská“. V jejím středu stojí muž ve středních letech, který prošel rozvodem, žije pro své dvě milované dcery a krach v osobním životě odstartoval neúspěch v podnikání po letech na výsluní. Skončil jako řidič vozu rozvážejícího mražené jídlo. Znovu potkáváme postavy Sáry a Báry, Hedviky i dům na Sázavě.

viewegh 1V první novele autor rozebírá vztahy z nejrůznějších perspektiv, věnuje se poutu mezi synem a matkou v důchodovém věku, otcem a dospívajícími dcerami, vztahu mezi čerstvě rozvedenými exmanželi i bývalými manželi, kteří se neviděli padesát let. Nešetří retrospektivními vsuvkami a bilancí minulosti. K řemeslně precizní stylistické i jazykové práci se přidávají groteskní momenty v ději, výsledkem je příjemný příběh jedné rodiny, který by dobře fungoval i na filmovém plátně.

Druhá novela je žánrově o něco zajímavější, Michal Viewegh se pouští do vod fantasy, své hrdince, z jejíhož pohledu příběh vypráví, vložil schopnost číst myšlenky všem lidem v okolí. Je to prokletí, kterým po celou dobu trpí, ale i dar, který dokáže obchodně využít. Textu Čarodějka z Křemelky dal také výrazně sexuální ráz, neboť hrdince přidělil sex-appeal a zájem mužů v širém okolí. Vkládá ji do nejrůznějších situací, nešetří vtipem a nápaditostí, a text je tak mimořádně hravý a zábavný.

Kniha Muž a žena tedy nabízí dva úplně jiné texty, dva jiné autorské přístupy, které nenesou stopy nešvarů předchozích autorových děl. Kniha Bůh v renaultu například tak trochu zapomněla na ženy. Tentokrát jim to Michal Viewegh dostatečně vynahradil.

Zdá se, že je na cestě zpět na vrchol čtenářské popularity. Nejsou to příběhy prosáklé smutkem a zklamáním ze sebe i ze života, nepůsobí unaveně, naopak jsou svěží a příjemně zábavné.

Autorka: Lucie Zelinková
Zdroj: Právo

Další knižní recenze si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku antikvariátu U Skleněné kašny