DON galerie, která je v interiéru táborského Divadla Oskara Nedbala, hostí do 31. října výstavu Jižní Čechy Marie Šechtlové. Expozice vznikla u příležitosti devadesátého výročí narození autorky a desátého výročí jejího úmrtí.
Marie Šechtlová (* 25. března 1928; + 5. července 2008) se přivdala do slavné rodiny, která spoluvlastnila proslulý fotografický ateliér Šechtl a Voseček. Díky tomu mohla rozvíjet svůj výtvarný talent. Po úrazu, kdy si popálila ruku, se odklonila od klasické výtvarné fotografie k obrazové poezii běžného dne. Výstava je složená z černobílých snímků tohoto stylu z šedesátých let minulého století, jež byly mimo jiné inspirovány verši básníka Jana Nohy (* 26. listopadu 1908; 19. ledna 1966), se kterým vytvořila několik obrazových publikací, například Všechny oči nebo Praha na listu růže.
Poetická jihočeská krajina plná panenské přírody, řek a rybníků poskytla autorce dostatek inspiračních zdrojů pro snímky. Dokázala si všimnout, že odlesky světla na hladině vytvářejí abstraktní obrazce a lidé, kteří se v ní zračí, najednou vypadají, jako by vypadli z Dalího surrealistických snů. Zasněžené českobudějovické náměstí působí za soumraku s rozpitými světly téměř přízračně a pohled na domy skrz oblouk píseckého gotického mostu zase připomíná romantickou vedutu v kulatém rámu.
Melancholickou zasněnost okamžiku dokázala spatřit i v rybářské loďce plující po polovypuštěném rybníku, osamělém cyklistovi jedoucím po nekonečně zasněžené ploše nebo chodci s deštníkem ztrácejícím se v romantických uličkách starého města. Aby dokázala zachytit všechny uvedené momenty, musela umět zapojit do tvůrčího procesu všechny oči. Nejen ty, kterými je většina lidí obdařena, ale i svůj vytrénovaný vnitřní zrak. Ten musela intenzivně zapojit tak, aby jím dokázala identifikovat vše, co bude v záplavě okolních podnětů působit na nehybném obraze nejzajímavěji.
Autor: Jan Šída
Zdroj: Právo
Další recenze výstav výtvarného umění u nás i v zahraničí si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery