Recenze: Důmyslná Vasarelyho optická kamufláž

Tapiserie jsou zavěšeny na masivních panelech v anonymním prostoru galerie. Snímek Jana Šídy, Právo

Výtvarné umění

Tvorbu maďarsko-francouzského tvůrce Victora Vasarelyho (* 9. dubna 1906; + 5. března 1997) si lze prohlédnout do neděle 1. října 2017 v zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou. Zakladatel výtvarného stylu optical artu neboli op-artu, který vždy originálně pracoval s geometrickými obrazci a vizuálními iluzemi, prezentuje to nejlepší, co v tomto oboru existuje.

Expozice, jež vznikla ke dvaceti letům od jeho úmrtí, je složená z osmi desítek prací. Najdeme v ní klasické obrazy, tisky, plány plastiky i velkoformátové vlněné tapiserie. Ideovou esencí všech artefaktů je vytvoření optického klamu, znejistění diváka v tom, co vlastně vnímá, a především důmyslné prolínání všech významových rovin. Vytváří tímto způsobem promyšlenou optickou kamufláž, kterou maskuje skutečnou podstatu věci. A i ta je diskutabilní.

Klade geometrické obrazce vedle sebe a nad sebe tak, aby působily z různých úhlů odlišně. Vzniká iluze pohybu a plasticity na rovné ploše.

Inspirace pro Bowieho

Vizuální i tvarové chameleonství působí na člověka velmi intenzivním dojmem a oslovilo i mnoho významných osobností. Jednou z nich byl britský zpěvák David Bowie, který Vasarelyho dílo velmi obdivoval a stejně jako jeho guru experimentoval s estetickou transformací.

Ta je na výstavě markantní především u rozměrných vlněných tapiserií. Všechny jsou zavěšeny na masivních panelech v anonymním prostoru galerie. Svou výraznou barevností jeho rozlehlost návštěvníkovi konkretizují a stávají se pro něj vodítkem. Ovšem pouze v globálním smyslu. Dílčí prvky totiž vytvářejí několik obrazů v jednom.

vasarely zebraTapiserie Zebry využívá dynamiky černobílých pruhů tak, aby hlavy a těla dvou zvířat koexistovaly zároveň v určité jednotě a podporovaly i jejich různorodost.

Vasarelyho dílo ve své podstatě vysvětluje, že nelze věřit všemu, co je na první pohled patrné. To platí nejen pro výtvarné umění, ale pro všechny obory lidské činnosti.

Autor: Jan Šída
Zdroj: Právo

Další recenze výstav výtvarného umění u nás i v zahraničí si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery