Pražská Art & Event Gallery připravila další výstavu výtvarníka, který je vyznavačem uměleckého směru stuckismu. Vznikl v Británii v roce 1999, jeho podstatou je důraz na figuru, výrazné barvy a místy tíhne až ke komiksu či karikatuře.
Výstava From the Gutter to the Stars britského malíře Joe Machina (lze ji vidět do neděle 29. října 2017) má však sociálně duchovní nadstavbu. Tvůrce si totiž prošel několika životními bouřlivými a protikladnými etapami, výrazně ovlivňujícími jeho budoucí tvorbu.
Od dětství byl denně svědkem násilí v okolních ulicích. Místo na televizní pořady se díval na rvačky námořníků, koketující barové šlapky či drogami zničené narkomany. V dospělosti se stal členem kriminální scény a řítil se po šikmé ploše do pekla.
Tuto etapu na výstavě představují obrazy prezentující syrové sexuální praktiky i bezostyšné pouliční násilí. Joe Machine výtvarně čerpá z expresionismu, vyzáblé figury a ostré rysy jejich tváří připomínají estetické postupy Edvarda Muncha či Egona Schieleho. Přesto je v těch tématech cosi biblického, lineární linie postav odkazují ke gotické malbě či sakrálním dílům El Greka.
Druhá část výstavy ho už ukazuje v odlišném světle. Díky objevení síly výtvarného umění prozřel, vzdal se kriminální činnosti a stal se jiným člověkem. Dospěl ke stejnému obratu, jako třeba brazilští fotbalisté, kteří by bez této hry skončili na ulici v gangu obchodníků s drogami.
Náboženská tvorba je umělecky striktní jakoby asketická nebo i primitivní, pokud jde o témata i celkové kompozice obrazu. Evokuje románskou výzdobu rotund či bazilik. Zároveň symbolicky představuje i autorovu duchovní transformaci.
Výtvarná tvorba Joe Machinea má v sobě prvky pro něj důležité arteterapie. Zároveň přibližuje výtvarnou cestu jedince, který se z privátního pekla dokázal dostat do nebe.
Autor: Jan Šída
Zdroj: Právo
Další recenze výstav výtvarného umění u nás i v zahraničí si můžete přečíst na webu Putování za uměním zde nebo na facebooku ArcusGallery